משרד הבריאות, לימודי רפואה בחו"ל ומה שביניהם

לימודי רפואה בחו"ל הופכים לנפוצים יותר ויותר- ועם סיום הלימודים, מזכים את הסטודנטים בדיפלומה הנחשקת, התעודה אשר עבדו קשה עבורה. אבל, כדי להיות רופא בישראל, יש צורך להכרה של משרד הבריאות בלימודי הרפואה בחו"ל. משרד הבריאות מכיר בלימודי רפואת שיניים, רפואה כללית ובלימודי רוקחות במדינות השונות מסביב לעולם, בתנאי שמסלול הלימודים והסטודנט עצמו, עומדים בתנאים אותם הגדיר אגף רישוי מקצועות רפואיים.  

כמה שנים לומדים רפואה בחו"ל?

משך לימודי רפואה בחו"ל משתנה בהתאם לסוג הלימודים ותוכנית הלימודים בה בחר הסטודנט. לרוב, מדובר בתוכנית לימודים של כ- 5-6 שנים, לא כולל הסטאז'- ההכשרה המעשית. כמו כן, קיימות תוכניות השלמה במסלול ארבע שנתי, לסטודנטים בעלי תואר ראשון מאוניברסיטאות מוכרות ובתחומים מסויימים, אשר השלימו את קורסי הבסיס הנלמדים בשנים הפרה-קליניות בלימודי רפואה.

להכרה של משרד הבריאות בלימודים: כמה זמן לומדים רפואה בחו"ל?

ללימודי רפואה בחו"ל המוכרים על-ידי משרד הבריאות, שנות לימוד והיקף שהינם שווי ערך ללימודי רפואה בישראל. כלומר, משך לימודי רפואה כללית פרונטליים, ללא סטאז'- שש שנים, ולימודי רפואת שיניים פרונטליים, ללא סטאז'- חמש שנים. גם הסילבוס של תוכניות הלימודים שיזכו להכרה של משרד הבריאות יהיה זהה לסילבוס המקובל בישראל. 

בנוסף למשך הלימודים, מומלץ לעבור על התנאים להכרה בלימודי רפואה בחו"ל, המפרטים גם על מקרים של הפסקה בלימודים, לימודי רפואה במסלולי השלמה, לימודים ביותר ממוסד אחד ועוד.

אחוז עוברי בחינת הרישוי בישראל אחרי לימודים בחו"ל
אחוז עוברי בחינת הרישוי בישראל אחרי לימודים בחו"ל

שינויים בהכרה של לימודי רפואה בחו"ל

בשנת 2019 החמיר וקבע משרד הבריאות כי סטודנטים לרפואה שהחלו את לימודיהם בחו"ל, יוכלו לגשת לבחינה הממשלתית ברפואה בישראל ולעסוק ברפואה בארץ, בתנאי שלמדו במוסדות לימוד ממדינות ה- OECD כמו גם במוסדות לימוד שהוכרו על-ידי ה- WFME (הפדרציה העולמית לרפואה) או מוסדות לימוד בהם הוכרו הלימודים הקליניים על-ידי גוף מוכר אחר. בקשותיהם של בוגרים ממוסדות לימוד שאינם עומדים בקריטריונים לגשת לבחינה הממשלתית לרפואה בישראל יידחו.

אוניברסיטאות מוכרות בסלובקיה, פולין וקפריסין

התוכנית לרפואה כללית והתוכנית ללימודי רפואת שיניים באוניברסיטת UPJŠ בסלובקיה, והתוכנית ללימודי רפואת שיניים באוניברסיטת EIC בקפריסין– הן מבין התוכניות הפופולריות בקרב סטודנטים ישראלים רבים. IMS רפואה גאה ללוות סטודנטים חדשים מדי שנה- רופאי העתיד, אל ספסל הלימודים בתוכניות אלה! הלימודים מוכרים על-ידי משרד הבריאות, מתקיימים בשפה האנגלית- ואף שכר הלימוד ועלויות המחיה אטרקטיביים ביותר. לימודי רפואה באוקראינה,

לימודי רפואה ברומניה ולימודי רפואה במולדובה היו מדינות פופולרים בשנים האחרונות, אך אחוז הבוגרים העוברים את בחינות הסטאז' והבחינה הממשלתית עומד על כ-25%- 24% בלבד, ועם השינויים החדשים נראה שלא יהיה אפשר להתחיל את לימודי הרפואה במדינות אלה (ראו סעיף מדינות מוכרות). ללימודי רפואה בסלובקיה לעומת זאת, אחוז הבוגרים העוברים את הבחינות עומד על כ-64%, מבין הגבוהים באירופה:

אחוז מעבר בבחינות הרישוי לרפואה
אחוז מעבר בבחינות הרישוי לרפואה

מדינות שחשוב לבדוק מול משרד הבריאות לפני שמתחילים ללמוד בהם

לאחר השינויים וההחמרה בהכרה של בית ספר ללימודי רפואה מחו"ל ע"י משרד הבריאות, חשוב לוודא שהמוסד שאתם הולכים ללמוד בו יוכר בסוף במשרד הבריאות. חלק מהמדינות שחשוב לוודא מראש הן: רוסיה, רומניה, ארמניה, מולדובה, קרואטיה, גיאורגיה, אוקראינה, הרשות הפלסטינית.

להלן עדכונים על הכרה באוניברסיטאות – עדכון ספטמבר 2020:

לימודי רפואה במולדובה

מולדה לא חלק מהOECD וככל הנראה לימודי הרפואה משם לא יתקבלו בארץ למתחילים אחרי 2019. חשוב לוודא כל מקרה באופן פרטני מול משרד הבריאות.

לימודי רפואה ברומניה

  • Carol Davila University of Medicine and Pharmacy האוניברסיטה לרפואה ורוקחות קארול דוילה, בוקרשט – מוכרת ל-3 שנים.
  •  Titu Maiorescu University אוניברסיטת טיטו מאיורסקו, בוקרשט – לא מוכרת.
  • Iuliu Hațieganu University of Medicine and Pharmacy אוניברסיטה לרפואה ורוקחות יוליו הטיאגנו, קלוז' נפוקה – מוכרת לזכאות מלאה.

לימודי רפואה באוקראינה

אוקראינה לא חלק מהOECD וככל הנראה לימודי הרפואה משם לא יתקבלו בארץ למתחילים אחרי 2019. חשוב לוודא כל מקרה באופן פרטני מול משרד הבריאות.

לימודי רפואה ברוסיה

  • Sechenov University האוניברסיטה הרפואית ע"ש סצ'נוב, מוסקבה – מוכרת לזכאות מלאה.
  • Pavlov First Saint Petersburg State Medical University האוניברסיטה הרפואית ע"ש פבלוב, סנט פטרסבורג – מוכרת לזכאות מלאה.

לימודי רפואה בקרואטיה

  • University of Zagreb אוניברסיטת זאגרב – מוכרת לזכאות מלאה.

לימודי רפואה ברשות הפלסטינית

  • An-Najah National University אוניברסיטת א-נג'אח, שכם – מוכרת, תוקף האישור מספטמבר 2021 ועד לספטמבר 2024.
  •  Al-Quds University אוניברסיטת אל-קודס, ירושלים – מוכרת.

לימודי רפואה בגיאורגיה

  • New Vision University אוניברסיטת ניו ויז'ן, טביליסי – מוכרת ל-3 שנים.
  • University of Georgia אוניברסיטת גאורגיה, טיביליסי – לא מוכרת.

לימודי רפואה בבלארוס

  • Belarusian State Medical University האוניברסיטה הרפואית של בלארוס, מינסק – מוכרת ל-2 שנים.

לימודי רפואה בארמניה

האוניברסיטאות בארמניה אינן מוכרות כיום.  יבחנו בקשות של סטודנטים שהחלו לימודים לפני פברואר 2016 בלבד, לפי אמות המידה המופיעים בדף זה.

  • Mkhitar Gosh University אוניברסיטת מוכתר גוש, ונדזור.
  • Medical University Saint Tereza אוניברסיטת סנטה תרזה, יירוואן.
  • Haybusak University of Yerevan אוניברסיטת הייבוסק, ירוואן.
  • State Medical University האוניברסיטה הממשלתית הרפואית, ירוואן. 

לימודי רפואה בירדן

  • Jordan University of Science and Technology אוניברסיטת ירדן למדע וטכנולוגיה, אירביד – מוכרת.
  • The University of Jordan אוניברסיטת ירדן, עמאן – מוכרת.
  • Yarmouk University אוניברסיטת ירמוק, אירביד – מוכרת ל- 3 שנים מספטמבר 2021 ועד ספטמבר 2024.

חשוב: באתר משרד הבריאות ניתן להתעדכן בכל עת ולקבל את כל המידע לגבי התנאים, הכללים וכל הקשור באוניברסיטאות מוכרות ללימודי רפואה בחו"ל.

עדיין לא בחרתם איפה ללמוד?

הצוות של IMS רפואה כאן בשבילכם. מאז שנת 2005 אנו מלווים סטודנטים לרפואה בחו"ל מרגעי ההתלבטות הראשוניים, דרך ההרשמה והקבלה, עד לאוניברסטאות הנחשבות באירופה- ואפילו במהלך הלימודים! נשמח לספר לכם עוד על התוכניות ומסלולי הלימודים שלנו, המוכרים כולם על-ידי משרד הבריאות. מוזמנים ליצור איתנו קשר בכל עת למידע נוסף.

השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אליכם

firstname
lastname